Wymiana dysku Playstation 3

Od dłuższego czasu chodziłem z zamiarem wymiany dysku na większy. Moja pierwsza Playstation 3 Fat, slangiem „chlebak” miała...



Od dłuższego czasu chodziłem z zamiarem wymiany dysku na większy. Moja pierwsza Playstation 3 Fat, slangiem „chlebak” miała pojemność 40GB więc taka Slim ze 120GB dyskiem wydawała się ogromna. Niestety tylko do czasu. Wszystko zaczęło się kiedy zainwestowałem w Playstation Plus. Tak, zrobiłem to świadomie dla gier i nikt mi nie wmówi, że to jest dla multi czy czego tam innego. Nie żałuję. Sony było wtedy na fali i co miesiąc waliło takimi tytułami, że nie nadążałem z ich przechodzeniem. No tak, a co miał powiedzieć mój skromny 120GB dysk?
Co chwilę za mało miejsca, wykasuj to żeby zrobić miejsce na tamto. Najgorsza w Playstation jest chyba opcja pobierania. Gra ważąca 20GB potrzebuję 40GB wolnego miejsca. Nie dało się tego rozwiązać inaczej? Szybko zrozumiałem, że oryginalny dysk jest za mały, a ja zbyt sentymentalny żeby usuwać kolejne tytuły. Z pomocą przyszły portale aukcyjne. Tam, znalazłem swojego kandydata, dysk WD o pojemności 320GB. Gotówka przelana, czekamy… No i nie doczekałem się, sprzedający zaczął coś kręcić, że nie dojechały jeszcze dyski, że może mi zaoferować inny bla bla. Stanowczo odmówiłem i zażądałem zwrotu pieniędzy. Wszystko skończyło się dobrze, no prawie, bo nadal nie miałem dysku! Wtedy przyszedł mi do głowy inny pomysł. Mój laptop jest już dosyć stary, od dawna chciałem go trochę zmodernizować. Poleciałem do sklepu i kupiłem sobie dysk SSD 240GB. Stary dysk w laptopie ma pojemność 320GB, wiecie dokąd zmierzam? Niech ta mała historyjka tutaj się zakończy, a my przejdziemy do roboty, przecież nie o tym jest ten wpis.

Do wymiany dysku będzie nam potrzebne:

  1.  Playstation 3
  2. 3 dyski 2,5” o wybranej przez nas wielkości
  3. Zestaw śrubokrętów
  4. Komputer
  5. Kieszeń HDD 2,5’’

Oczywiście, że musimy mieć Playstation 3 do wymiany, więc przejdźmy do dysków. Dlaczego aż 3!? Wybrałem najprostszą metodę, już tłumacze:

- Pierwszy dysk siedzi w konsoli (120GB mój) trzeba z niego przekopiować wszystkie dane. Zapisane postępy, użytkowników, pobrane gry itd.
- Drugi dysk jest potrzebny do zgrania danych (wykonanie kopii zapasowej).
- Trzeci dysk ma być naszym nowym dyskiem (320GB wyciągnięty z laptopa).

Uruchamiamy konsolę i wybieramy:
Ustawienia -> Ustawienia systemu -> Narzędzie do kopii zapasowych -> Utwórz kopię zapasową -> wybieramy TAK.

Konsola poprosi nas o podłączenie nośnika danych poprzez gniazdo USB. Uwaga, taki dysk, (u mnie numer dwa) trzeba sformatować na FAT32. Żadna to skomplikowana operacja. Podłączamy dysk do PC i za pomocą prostego programu np: Guiformat dokonujemy konwersji z NTFS na FAT32. Po wszystkim podłączamy dysk pod konsolę i wykonujemy kopię zapasową. W zależności co tam trzymamy czas tej operacji może być różny. Niestety, najwięcej zajmowały gry, które nie chciałem usuwać. Mam wolny Internet i ponowne ich pobieranie zajęło by mi wieczność. Po ukończonej kopii zapasowej, wyłączamy konsolę i bierzemy śrubokręty.

Od spodu mamy jedną zaślepkę do której musimy się dobrać.


 Wykręcamy śrubkę i delikatnie rozsuwamy na bok plastikową część, która osłania kieszeń z dyskiem. 


Chwytamy specjalny drucik i śmiało wysuwamy kieszeń.
Dysk jest przykręcony do kieszeni, delikatnie wykręcamy wszystkie śruby i go wyjmujemy.


Teraz powinniśmy wstawić nasz nowy większy dysk. Uwaga! Dysk nie zadziała, jeżeli nie zostanie odpowiednio sformatowany, oczywiście chodzi o format FAT32. Po udanej konwersji, wchodzimy w wybrany dysk i tworzymy specjalny folder o nazwie PS3 -> UPDATE -> PS3UPDAT.pup ten plik możemy pobrać z oficjalnej strony Playstation. Zawiera aktualne oprogramowanie konsoli. Dzięki zabiegowi będziemy mogli postawić cały system na naszym nowym dysku. Wystarczy tylko wmontować dysk w kieszeń i z powrotem zapakować do konsoli.

Po podłączeniu uruchamiamy konsolę w trybie awaryjnym. Przytrzymujemy dłużej przycisk zasilania, aż nie usłyszymy dwóch szybkich dźwięków w krótkim odstępie. Puszczamy i czekamy na pojawienie się poniższego okna.

Wykonujemy polecenie z ekranu.

  1. Zrestartuj system: Ponowne uruchomienie systemu Playstation 3.
  2. Przywróć ustawienia domyślne: Resetuj wszystkie ustawienia systemu - powrót do ustawień domyślnych.
  3. Przywróć system plików: Sprawdza uszkodzone brakujące pliki systemowe. 
  4. Ponownie zbuduj bazę danych: Odbuduwję System Operacyjny (OS) na Playstation 3
  5. Przywróć system PS3: Usuwa wszystko i zaczyna od zera. 
  6. Aktualizacja systemu: Aktualizacja systemu Playstation 3.



Nas interesuję opcja numer 6


Po wszystkim podłączamy nasz dysk nr 2 i wchodzimy w:

Ustawienia -> Ustawienia systemu -> Narzędzie do kopii zapasowych -> Przywróć zgadzamy się i wybieramy podłączony dysk.

Ponowne kopiowanie może zająć kilka godzin! 

I teraz najważniejsze, podczas przenoszenia danych może pojawić się błąd o numerze 800283f0. Ten komunikat wyświetla się gdy na naszym dysk jest jakaś gra, którą nie da się skopiować. Jedyne co można zrobić w tym wypadku to usunąć taką grę. Zapytacie, która to? Niestety nie znam na to odpowiedzi. Usunąłem tytuły zajmujące najwięcej pamięci i dopiero wtedy transfer danych odniósł sukces. Najważniejsze, że wszystkie zapisane postępy i użytkownicy zostali przywróceni.

Mi pozostaje siedzieć i pobierać ponownie usunięte gry. Wszystkim próbującym życzę powodzenia!




0 komentarzy: